LAURI KAIRA.FI
  • Etusivu
  • Lauri
  • Blogi
    • Talouspolitiikan arviointineuvostolta tärkeä lausunto
    • Miten kuluu euro hyvinvointialueen 2025 budjetista?
    • Mihin veroeurosi menee Vantaalla 2025
    • Hyvinvointialueen toinen toimintavuosi alkaa
    • Miten meni euro euro Vaken 2024 budjetista?
    • Luovien alojen edistäminen
    • Vaihtoehto ratikalle
    • Historian ensimmäinen aluevaltuuston kokous
    • Yleiskaava suojaa pientaloalueita entistä paremmin
    • Elokuvateatteria ja nuorisotilaa ei pidä asettaa vastakkain Myyrmäessä
    • Sotesotkusta aluevaaleihin
    • Pähkinärinteen kirjastoa ei saa lakkauttaa
    • Miksi tein vastaesityksen ratikalle?
    • Pähkinärinne yleiskaavassa
    • Kokoomus puolusti Vapaalan viheralueita
    • Pähkinärinteen kirjasto-nuorisotila auki 10.1.2018
    • Vapaalaa tiivistetään - valitettavasti
    • Terveet koulut, puhdas ilma
    • Pähkinärinteen kirjasto ja nuorisotila
    • Valta lähelle ihmistä
  • "Sanottua"
    • Vaken talousarvion esittelypuhe
    • Vantaan tervehdys työttömien joulujuhlassa
    • Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoro uudistusohjelmasta
    • 50V juhlapäätösten esittely
    • Vaihtoehto ratikalle lehtijuttu
  • VAKEn uudistusohjelma
  • Mihin Sinun veroeurosi menee
  • English

Asukkaan  ääni  
kuulumaan

Kunta on lähidemokratian ja palvelujen väline.
​Siksi pitää huolehtia, , että asukkaan ääni  kuuluu. 

Kunta ei ole itsetarkoitus, vaan ihmisen keksimä väline palvelujen tuottamiseen ja  lähidemokratian toteuttamiseen.  Siksi pitää  valvoa, että lähidemokratia toteutuu ja  asukkaan ääni kuuluu.

Suuri osa lähipalveluihin  -  kuten koulutukseen, terveydenhoitoon ja sosiaalipalveluihin  -  liittyvistä päätöksistä tehdään  nykyisin kunnissa.   Myös niiden rahoitus kerätään kunnallisveroilla.  Työnjako menee suunnilleen niin, että eduskunta määrää, mitä palveluita pitää olla - kunnissa päätetään, miten ne toteutetaan ja rahoitetaan.

Arjen pienet asiat tärkeitä

Pienet asiat ovat perheille usein niitä isoja asioita.  Myös siksi pitää huolehtia siitä, että asukkaiden ääni kuuluu. Perheet ovat parempia arjen asiantuntijoita kuin parhaatkaan byrokratiat.

Kokoomus on esittänyt erilaisia keinoja asukkaiden vaikutusmahdollisuuksien parantamiseksi.  Olemme esimerkiksi jo kahdessa budjettineuvottelussa esittäneet, että lautakuntien esityslistat aletaan julkaisemaan vähintään viikkoa ennen kokouksia. 

Sillä tavalla sekä lautakuntien jäsenet että asukasliikkeiden aktiivit saavat ajoissa tietää, mitä on tulossa päätettäväksi ja pystyvät käynnistämään keskustelun, olemaan yhteydessä päättäjiin  - lyhyesti sanottuna vaikuttamaan, ennenkuin on myöhäistä.
 
Asukasvaikuttamisen haasteet

Vantaan kokoisessa kunnassa on  tärkeää, että valtuutettuja olisi tasapainoisesti kunnan eri osista ja että asukasliikkeet toimivat aktiivisesti ja pitkäjänteisesti.  

Koska olen itse alueeni lähikirjastoa ja nuorisotilaa puolustava asukasaktiivi, tiedän hyvin,  mitä haasteita siihen liittyy.  Yksi suurimmista haasteista on tiedonsaanti niin  ajoissa, että asiaan on mahdollisuus vaikuttaa. 

 Hyvänkään adressin tuominen siihen valtuuston kokoukseen, jossa asiasta  muodollisesti päätetään, ei enää toimi.  

Strategiasta konkretiaan,
lautakunnista valtuustoon


Erilaiset strategiat  linjaavat päätöksentekoa kauaksi eteenpäin.  Osaava alueensa edunvalvoja  on liikkeellä jo silloin, kun  näitä pitkän tähtäimen linjauksia   tehdään. Tällaisten pitkän tähtäimen strategioiden pohjalta tehdään  virkamiesvalmistelu. Sen pohjalta asia käsitellään  kyseisen sektorin  lautakunnassa. 

Lautakuntakäsittely on tärkeä vaihe. Lautakunnissa istuvat ne valtuutetut ja muut jäsenet, joihin valtuustoryhmät luottavat kyseisen  sektorin osaajina.  Lautakunta-tason jälkeen  asian käsittelee  kaupunginhallitus.  Vasta sen jälkeen se tulee  valtuustoon.

Kun valtuusto saa asian lopullisesti päätettäväkseen, se on siis yleensä käsitelty jo kahteen kertaan poliittisissa elimissä ja usein perustuu johonkin  pitkän tähtäimen strategiaan. Miten siihen siellä voisi  tulla radikaaleja  muutoksia?

Kaikki asiat eivät edes tule valtuustoon vaan päätetään  lopullisesti lautakunnissa.  Siksi  -  toimiva asukasvaikuttaminen vaatii  sitä, että asukasliikkeet saavat asioista tietoa jo lautakuntavaiheessa ja pitkän tähtäimen suunnitelmia tehtäessä.  

Kokoomus esittää useita keinoja, joilla asukasvaikuttamista kehitetään.   Erittäin merkittävää on luonnolisesti se, että Vantaa alkaa ensi valtuustokaudella toteuttaa ihka uutta osallisuusmallia.




  • Etusivu
  • Lauri
  • Blogi
    • Talouspolitiikan arviointineuvostolta tärkeä lausunto
    • Miten kuluu euro hyvinvointialueen 2025 budjetista?
    • Mihin veroeurosi menee Vantaalla 2025
    • Hyvinvointialueen toinen toimintavuosi alkaa
    • Miten meni euro euro Vaken 2024 budjetista?
    • Luovien alojen edistäminen
    • Vaihtoehto ratikalle
    • Historian ensimmäinen aluevaltuuston kokous
    • Yleiskaava suojaa pientaloalueita entistä paremmin
    • Elokuvateatteria ja nuorisotilaa ei pidä asettaa vastakkain Myyrmäessä
    • Sotesotkusta aluevaaleihin
    • Pähkinärinteen kirjastoa ei saa lakkauttaa
    • Miksi tein vastaesityksen ratikalle?
    • Pähkinärinne yleiskaavassa
    • Kokoomus puolusti Vapaalan viheralueita
    • Pähkinärinteen kirjasto-nuorisotila auki 10.1.2018
    • Vapaalaa tiivistetään - valitettavasti
    • Terveet koulut, puhdas ilma
    • Pähkinärinteen kirjasto ja nuorisotila
    • Valta lähelle ihmistä
  • "Sanottua"
    • Vaken talousarvion esittelypuhe
    • Vantaan tervehdys työttömien joulujuhlassa
    • Kokoomuksen ryhmäpuheenvuoro uudistusohjelmasta
    • 50V juhlapäätösten esittely
    • Vaihtoehto ratikalle lehtijuttu
  • VAKEn uudistusohjelma
  • Mihin Sinun veroeurosi menee
  • English
Yhdessä rakentaminen on fiksumpaa kuin erillään riiteleminen. Yhdessä sopiminen on kivempaa kuin yksikseen murjottaminen. Kasvotusten neuvotteleminen on hedelmällisempää kuin selän takana puhuminen.